Olika slags flickor

Tog en sväng via simhallen idag och stötte på ett alldeles förtjusande rart barn, en liten tösabit som precis börjat prata och babblade glatt på tillsammans med sin mor och mormor i omklädningsrummet. Så pekade hon på mig och och kallade mig "den där flickan". Inte tant, inte gumma, utan FLICKA 🥰. Jag ska omedelbart ändra mitt testamente i hennes favör.

Men det var inte flickebarnet jag tänkte skriva om, utan jag vill göra en snabb rundfrågning om hur länge det är lämpligt att duscha? Om du är den som betalar vattenräkningen gissar jag att du duschar snabbt och effektivt. Eller om du har vant dig vid 2 euros duschar på campingar och gästhamnar. Precis så duschar jag, raskt och rent och sedan är det klart. Jag njuter inte ens speciellt mycket av att stå där i strilet. Så det brukar gå undan. Det finns ju ett liv utanför duschen. 
Om du har eller har haft tonårsbarn (eller kanske varit en duschälskande tonåring själv i förra livet) vet du också att det finns människor som kan stå oändligt länge i duschen. Och göra ingenting. En sådan stötte jag på i duschrummet idag. En flicka mitt i tonåren, en sådan där blyg en som inte vågar ta av sig baddräkten inför andras ögon. Hon stod där, med baddräkten på, i den dusch som inte är tidsinställd utan rinner tills man stänger den. Duschen där vattentemperaturen kan regleras. Allas favoritdusch. Och hon duschade. Och duschade. Jag vet inte hur länge hon stått där innan jag kom från bassängen, men hon stod där medan jag tvättade håret, lade i balsam, gick in i ångbastun, kom ut från ångbastun, sköljde håret, torkade mig, plockade ihop mina grejer och gick. Hon kanske står där ännu?

HUR länge är det rimligt att stå i duschen?!? Mina läppar är förseglade, jag ska inte komma med ilskna kommentarer eller förmaningar. Men jag tänker dem! 🤬🤬🤬   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Voj nej!

-Voj nej, sade en bekant till mig då hon fick syn på mig i omklädningsrummet i simhallen igår.  -Voj nej vadå?! svarade jag och undrade vad ...