Indiansommar

Hur galet är det egentligen att det är 20 grader varmt i slutet av september?! Härligt, men galet! Indiansommar kallas det visst, men i dag får man säkert inte använda det ordet...
Vilken sommar och vilken början på hösten vi har haft. Snart ska vi byta till vintertid, halloween närmar sig och julgodiset och adventskalendrarna har redan anlänt till butikerna. Men ute blommar trädgården slösaktigt och färggrannt. 

Snart måste jag lyfta in hortensian i förrådet.
Hur det ska gå till utan gaffeltruck eller frontlastare vet jag inte. 

Petunia hör inte till mina favoriter, men dehär två rackarna har verkligen blommat hela sommaren för hela slanten och lite till. 

Massor med knoppar på bägarrankan. Och pelargonerna lyser klarröda fortfarande. 

En ny och överraskande bekantskap för det här året. Jag trodde nämligen jag köpte en svartöga, men det visade sig ju vara helt fel.
Det här är en klockranka, hoppas jag hittar en i nästa sommar igen, maken till frodighet får man leta efter. 

Trots den överraskande värmen är det inte längre läge att sitta ute på terrassen på kvällarna. Hur mysigt där än kan vara. Nu är det dags att städa undan dynor och soffor och flytta in.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Voj nej!

-Voj nej, sade en bekant till mig då hon fick syn på mig i omklädningsrummet i simhallen igår.  -Voj nej vadå?! svarade jag och undrade vad ...