Om konsten att pruta

Idag hade jag ärende till en skomakare på Kungsen i Ekenäs (så brukar Västis skriva då de inte vill nämna ett etablissemang vid namn) (det råder sällan tvivel om vilket etablissemang som är i fråga) (knappast nu heller). En söm på handtaget på min rätt så nya och ganska dyra läderväska hade gått upp, och jag tänkte att det skulle vara bra att fixa till det innan det blir värre. Skomakaren synade handtaget och föreslog limning och en lapp som förstärkning. Jag förhörde mig om priset och efter att kort funderat på saken meddelade han att det kostar 15 euro.
Nå, väskhandtag är ju ständigt utsatta för slitage och jag tänkte dels att priset är förhållandevis förmånligt och dels att det skulle se mer symmetriskt ut med en likadan lapp på vardera handtag och dels på att förebygga att samma skada uppstår på det hela handtaget, så jag föreslog att han också lägger en lapp på det hela handtaget. Han verkade lite förvånad över den i mitt tycke särdeles fiffiga idén, så jag förtydligade att jag vill att han lappar båda handtagen, något som då antagligen blir att kosta 30 euro. Sa jag.

Han plirade en kort stund mot mig och sade sedan: Nja, vi säger väl 25.

Väskan är färdig i övermorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...