Julgransplundring

Nu är glada julen slut, slut slut. 
Julegranen bäres ut, ut, ut.
Men till nästa år igen
kommer han, vår gamle vän,
ty det har han lovat.
I morgon är det Tjugondag Knut, men för enkelhetens skull bars julen ut redan idag. Granen stod så grön och grann i stugan, men det hjälpte inte, in for den i brasan. Tomtar, änglar, bollar, glitter och annat vackert julpynt packades omsorgsfullt ner i lådor och julgardinerna byttes ut. Ikväll ska den sista glöggen drickas ur.

Snöflingorna dalar sakta utomhus och hela världen blir vit och ljus igen. Snart är det vår!

Granriset sprakar i brasan.
I mitt barndomshem var det inte alltid lika mysigt som i Bullerbyn. Men ibland. Här får ni se några bilder från en julgransplundring någon gång i mitten av 1970-talet. Pappershattar, knackkorv och Jaffa. Dans kring granen innan den plundrades. Tack Mamma för ett fint kalas!
Några av läsarna kanske till och med känner igen sig?

6 kommentarer:

  1. Ha haa! Visst känner man igen sej å kul va d! Vilka fina hattar vi hade! :D

    // Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att se på gamla bilder. Nu vet jag ju inte vilken Nina du är (det finns 2 på bilderna), men kanske du är den i den blå klänningen?

      Radera
  2. Jag är grannen som alltid var med, typ! Vem e den andra Nina då??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon med den vita blusen är min kusin Nina.

      Radera
  3. Härliga Sunnanberg köket o salen , dom bästa barndomsminnen e nog förknippade me d besöken där!!!h av Borgåkusinen Kati som ganska titt o tätt besökte sin kusin i Pargas (vare sej hon ville eller inte....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, i Sunnanberg hade vi mycket roligt. Bästa tiderna var det ju då storstadskusinerna kom på besök!

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...