Det är en inställningsfråga

En ny bil kräver en hel del instruktioner att ta till sig och en massa inställningar att göra på säten, rattar och andra manicker. Men viktigast av alla är ändå radiokanalerna. Dessa bör programmeras in så fort som möjligt för njutbar körupplevelse. 

På kanal 1 ligger Yle Vega. Naturligtvis. Och som en eftergift till sönerna ligger X3M på kanal 2. Den lyssnar jag ytterst sällan till då jag är ensam i bilen, har lite svårt för Popnyheter, Sex å sånt och annat struntprat som förekommer där. Två skvalkanaler behövs ytterligare, Nova och Aalto på kanal 3 respektive 4, för att kunna variera musikvalet i olika körsituationer. Och då jag vill byta bort Kaffekvarnen, Tack&Lov och Radiodoktorn. (Däremot har jag upptäckt att det är mycket vilsamt att lyssna till vädret och sjörapporterna). 
Ibland behöver man lugnande musik i trafiken och då passar det utmärkt att stilla sig till Classic på kanal 5. Har man tur kommer det vacker pianomusik eller varför inte mäktiga symfonier. Blir det opera brukar jag byta... Groove som nuförtiden heter Loop har helt tappat greppet, så den bryr jag mig inte om att programmera in. Istället väljer jag Radio Rock på kanal 6. Det behövs ibland om man håller på att somna vid ratten. Eller om man håller på att blir försenad och behöver bli lite mer taggad i trafiken. 

Sådär. Det viktigaste är fixat. Som följande måste jag väl orka kolla upp bensintank och pisspojke...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...