Släpärtstider

Det är släpärtstider igen. Under några korta högsommarveckor då man får tag på åkerärter på torget. En kortare period än den riktiga kräftsäsongen. Men nästan godare. Jag har aldrig själv kokat släpärter tidigare, men nu blev det av. Och inte sådär enkelt och smått för familjen utan då man provar på något nytt så gör man det rejält, dvs i form av en sommarlunch för 20 personer. Men det lyckades bra - släpärter är ju busenkelt att koka. 

Räkna ½-1 liter åkerärter per person. Koka dem i saltat vatten minst en halvtimme, gärna lite mera. Hur saltat ska vattnet vara, frågar du nu. Tja, det beror på smaken, förstås, och bäst är att salta måttligt i början, och sedan smaka av under kokandet. Jag hade ungefär 7 liter ärter i 4 liter vatten i min 10-literskastrull och saltade med 1 dl grovt salt. Ta det i alla fall försiktigt med saltet i början och fyll på i slutet av kokningen om det behövs. (10 liter ärter och 5 liter vatten ryms förresten märkligt nog inte i en 10 liters kastrull. Det är nog nån fysiklag som ligger bakom det.)

Ös upp ärterna med en hålslev på en djup tallrik, doppa i skirat smör och dra skidorna mellan läpparna/tänderna så att bara trådarna i skalet blir kvar. Mums!
Ärterna är vackert ärtgröna då de läggs i kastrullen...
... men har mera ärtsoppsfärg efter kokningen.
Att äta släpärter är ett klottigt jobb, lite som att äta kräftor, fast lättare. Bjud skirat smör i äggkopp eller snapsglas och ha mycket servetter till hands.  
Man kan slänga ärtskidsresterna i en stor skål mitt på bordet eller rada dem snyggt längs tallrikskanten. Alla sätt är bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...