Dopp i havet

Tog idag - högst ofrivilligt - sommarens första halvdopp i vattnet utanför Skogby. Kaptenen beordrade mig att gå ut på däck för att spänna en vajer som slog i vinden. Det var antagligen ett estetiskt problem snarare än funktionellt, men besättningen var inte på humör att göra myteri så det var bara att ta skeden i vacker hand och klättra ut på babords sida. Jag sade till på skarpen att båten ska hållas upprätt medan jag går ut och står just i beråd att greppa vajern då kaptenen lägger slagsida på båten i en plötsligt stormby. Relingen och jag dyker ner i vattnet ända upp till shortskanten (korta shorts, märkväl, inga capribyxor alltså). 

Efter den wannabe-kölhalningen funderade jag skarpt på att mönstra av i nästa hamn. Eller byta till ett tryggare alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...