Mullvadskriget

Kanske går jag nu händelserna i förväg och ropar hej innan jag är över bäcken, då jag förvånad, triumferande (och nästan lite snopen?) konstaterar att det anticiperade mullvadskriget kom av sig innan det egentligen började. Då de första mullvadshögarna började dyka upp i gräsmattan - ett par nya varje dag - hörde jag mig för om och googlade problemet och fick intrycket att mullvadar i trädgården inte är nånting att ta med en klackspark. Allmänt konstateras att det i princip är omöjligt att bli av med de små bestarna som dekorerar din gräsmatta med små och stora mullhögar då du minst anar det. Det glunkas om bensin och tändstickor, om att leda vattenslangar eller avgasrör ner i högarna, om spadar, fällor och gift och ditt och datt. 

Inget av dessa alternativ låter speciellt trevligt, varken för mig eller för mullvadarna, så jag begav mig till Rautia för att kolla in deras förråd av mullvadsbekämpningsartiklar. För det facila priset av 39,90 (och 4 stora batterier) inhandlade jag en Mullvadsskrämma som Maken nu har apterat och grävt ner mitt i gräsmattan. Skrämmans ljud ska hålla mullvadarna borta på över tusen kvadratmeter och energin ska räcka i 6 månader. Vi grävde ner den i lördags och har inte sett nya högar sedan dess. Det ser lovande ut. 

Mullvadshög. En av de större.

Tilltrampade mullvadshögar.
Ni inser kanske nu varför en fast bosatt mullvad skulle utgöra ett stort problem.
Det är alltså inte fråga om nätta daggmaskhål, utan små grustäkter som havererar gräsklippare och förfular miljön. 

Mullvadsskrämman.
Nergrävs i marken för att djupt nere i mörkret vibrera med ett mullvadsavstötande ljud en gång i minuten.  
Är det för bra för att vara sant? Har mullvaden varit på kryssning till Tallinn sen veckoslutet och kommer hem igen i morgon? Eller samlar den krafter för att slå tillbaka med dubbel styrka? Har den ringt sina kusiner och kompisar och bett om hjälp? Jag sätter min tillit till Skrämman men är beredd att ta till grövre artilleri om det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...