Världens lättaste jobb?

Under midsommarhelgen hade vi tid att sitta i färjfästet i Vånå och fundera över livet i allmänhet och färjförararbetet i synnerhet. Vi råkade missa färjan med en meter och eftersom vi dessutom lyckades anlända lagom till lunchpausen så fick vi följaktligen vänta 29 minuter på nästa färja.

Klicka för större bild

Färjförararbetet måste nog vara det lättaste arbetet man kan ha. Jag påstår inte att det är det mest intressanta eller det mest välbetalda. Men garanterat det lättaste.
Vånåsundet är 277 meter brett, och överfarten räcker ungefär 1½ minut. Lägg till landning på Holmo-sidan, lastning av nya bilar och returen till Vånåstranden så landar vi på ungefär fem minuter arbete per tur. Färjan kör enligt tidtabell fyra turer per timme, med undantag för lunchpausen kl 12.00. Färjföraren jobbar alltså 20 minuter per timme och pausar resten. Och vi talar ju inte om ett fysiskt ansträngande jobb minsann. Färjan drivs av motorer och styrs av en vajer. I lugnt väder torde till och med jag - efter lite övning - klara av att köra över sundet och ta i land.
Under stora delar av dagen och stora delar av året kör färjan med endast några bilar per tur. Färjan tar ungefär 21 bilar, så det är helt klart att det finns vissa tider på vissa dagar då färjan måste göra två turer över för att forsla över alla bilar. Midsommarafton och midsommarsöndagen åtminstone. Kanske också Forneldarnas dag i augusti. Huj.

Jag tycker också att färjförarna ska få ha kiss- och kaffepauser och en matpaus i skiftet. Men jag lider med dem för de måste ju bli uttråkade där de sitter uppe i sina styrhytter och ser färjkön växa med de väntar på att klockan ska bli dags för nästa tur över sundet. Men ett bra fackförbund tycks de ha bakom sig.

3 kommentarer:

  1. nu tar du väl i lite, va?

    SvaraRadera
  2. Jag förskönar eller förstorar nog ofta, men faktiskt inte den här gången. Fast inte vet jag om det är mördande tråkigt. Det bara gissar jag.

    SvaraRadera
  3. Tuija Fonselius27 juni 2012 kl. 21:15

    Camilla , jag antar att du inte åkt Pargas - Nagu färjor på länge under Mittomaaria helgen , där växer köerna up till c. 7 km köer , som är väntetid på 3-4 kanske i bästa fall upp till 5 timmar, där är humorn långt i från... :) Jag uppskattar nog färgkillarna som orkar med all stress under dessa helger, ibland tänker nån galning köra över dem då de visar vart bilarna ska köra , under eller på hyllan , crazy touhu..

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...