Halvsnödagen

Hörde på radion i morse att vi idag, 25 januari, firar halvsnödagen. Enligt gammal tradition är det den dagen som hälften av den snö som väntas under vintern har fallit. Det här låter som en väldigt intressant och viktig sak att veta, så jag googlade omedelbart lite till. Troligen är halvsnödagen ett traditionellt svenskt talesätt som är kopplat till att bönderna behövde ha ungefär hälften av djurfodret kvar så här års för att det skulle räcka hela vintern. Vi är ”halvvägs in i vintern” helt enkelt. 

Nu ska jag kolla hur mycket fågelfrö vi har kvar i säcken. Det får bli att köpa till om vi bara är halvvägs in i vintern, gissar jag. Och så bävar jag för om vi ska få lika mycket snö som i december förrän det blir dags för vår. Man får väl hoppas att gammal skrock inte alltid håller streck. 

Så här såg det ut hos oss 11 december. Kanske inte så tokigt ändå. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...