En annorlunda påsk

Det Stora Flyttprojektets tredje morgon gryr med solsken och fågelsång. Musklerna värker, ryggen protesterar och det känns tungt att rulla ur sängen strax innan klockan sex. Vi har rivit tapeter och tapetserat, packat ner och packat upp, torkat och diskat och putsat och gnott, kånkat och släpat och tappat och snavat. Och ännu känns det som om vi inte ens är halvvägs. En och annan vänlig själ har redan ryckt in och hjälpt till och flera är på kommande. Ni är guld värda! 

Allt går ju inte riktigt som i Strömsö heller. Tapeterna tog slut i två omgångar. Ett par skåp saknar hyllor och ett par hyllor saknar hållare. Man slår alltid huvudet i skåpet ovanför diskmaskinen om skåpdörren står öppen. Och gissa om jag fick ta i för att öppna fönstren i nya huset. Det gick lätt att vrida om med fönsternyckeln i de två låsen på sidan av fönstret, men sedan var det stopp. Det var helt enkelt stört omöjligt att rubba fönstret hur mycket jag än drog och tog i. Tills jag öppnade alla fyra (!!) låsen, också de i övre och nedre kanten. Fönstren i gamla huset har ju bara två lås...

Hur man än planerar och organiserar flytten så är det omöjligt att göra allt i optimalt rätt ordning. Måttband, sax, sopsäckar och plåster finns alltid på fel ställe. Men julprydnaderna och studentmössorna kom redan i de första flyttlassen. 

Det är viktigt att hålla humöret upp medan man arbetar. Det nya kylskåpet kom och blev installerat. Och vissa förnödenheter hittade genast sin plats. 

Det går nog bra. Ett par dagar ännu och vi är nästan klara. Glad påsk i solskenet till er alla som njuter av att ta det lugnt!

2 kommentarer:

  1. Jag vet hur det känns. Vi kom hem från Marbella till ett splitternytt kök, bad-
    badrum osv(Ido wc osv. 25 stora lådor fulla med saker håller på och tömmas. Nu finns det bara 5 kvar! Jag är fullkommligt slutkörd.

    .örd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att ha allt grovjobbet gjort medan ni var borta i alla fall - "bara" att packa upp är ju ändå roligt jämfört med att riva och bygga. Väntar med spänning på att få se slutresultatet!

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...