Julshopping

Trean och jag åkte en sväng till Plaza i Salo idag för lite söndagsshopping (förlåt alla butiksinnehavare i Ekenäs). Jag var lite rädd för att vi inte var de enda som hade kommit på den förträffliga idén och hade vässat armbågarna färdigt för den anticiperade trängseln. Men tjohej, det var faktiskt rätt så stillsamt och lugnt i Plaza. Inga köer till provrummen, ingen trängsel kring borden och ingen kaos i kassorna. Kanske julhandeln faktiskt har flyttat till nätet?

Så sent som för tio år sedan skulle alla julklappar skaffas i butiken (förutom det man köpte av jultidningsförsäljarna eller på hempartyn) men idag blir det allt vanligare att sköta inköpen via nätet. Och vad kan vara enklare än det? Några enkla klick och vips, ett par dagar senare väntar paketet på posten eller Matkahuolto. Ingen stress, inga dumma impulsköp och för det mesta full returrätt. Nätbutikerna kommer aldrig att ersätta stämningen i de vanliga butikerna, möjligheten att känna på och prova, men visst är de ett utmärkt komplement.

Jag har också skaffat ett par av årets julklappar på nätet. Min favoritnätbutik är unicef.fi. Också i år har vi nämligen minimerat vårt julkortsskickande och kommer att sända julhälsningar till våra vänner och släktingar elektroniskt. Istället för traditionella julkort har vi köpt några julklappar via Unicef till sådana som behöver det bättre. I år har vi skaffat fotbollar, poliovaccin, skolhäften och pennor och rent vatten.

De här julklapparna ger garanterad julstämning, både hos givaren och mottagaren. Pröva Unicefs butik du också!

2 kommentarer:

  1. jovisst, håller helt med, men bara detta med Unicef. Vi kör INTE till Salo, helst inte till Ekenäs heller, för nån julhandel. Mina vänner och släktingar får nöja sig med sockor, tossor och saft. Dom har inte klagar hittills, men dom täcks väl inte. Och jag har nog gett en och annan get, ko och fotboll genom kyrkans utlandshjälp och Unicef. Det blir väl några i år också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kor och getter är utmärkta gåvor. Speciellt till den som har ALLT. Idag skulle vi faktiskt ha lite annat också, inte bara julklappar alltså.

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...