Plättpannor och köpcentra

Nu då debatten kring Citymarket i Norra hamnen har lugnat sig (tillfälligt) är det min tur att komma med ett inlägg. Detta föranleds av nånting så trivialt som en plättpanna. En plättpanna som jag skulle ha velat köpa idag i Ekenäs, men som inte fanns. Idag skulle jag alltså ha behövt en Citymarket, för med största sannolikhet skulle det ha funnits ett urval plättpannor att välja på i den butiken.
Annars hör väl Citymarket inte till mina favoritbutiker, precis, men visst kan man nån gång ta sig en runda. Brett urval, bra priser, kampanjer ibland, "allt" under ett och samma tak - what's not to like, liksom?

Är då Citymarket det rätta för Norra hamnen? Eller är det ett köpcentrum? Eller en outletby? Är Norra hamnen ens rätt plats? Ja, inte vet jag. Men jag hoppas verkligen att nånting blir av, så att Ekenäs centrum inte stagnerar och självdör utan att vi ens försöker. Och så att Norra hamnen äntligen får den ansiktslyftning den behöver. Vi får inte vara rädda för utveckling!

Citymarketdebatten är full av vetare och tyckare och förståsigpåare. Alla har bestämda åsikter, ja, vetskap om vad som kommer att hända. Man drar paralleller till än det ena, än det andra. Allt passar in. Och såhär kommer det att gå:

  • Kungsgatan kommer att utarmas och alla lokala företagare går i konkurs eftersom alla kunder shoppar i Norra hamnen
  • köpcentret gör succé och hela Västnyland och halva Åboland kommer att strömma till Ekenäs för att shoppa i Norra hamnen
  • Hangöborna kommer i alla fall inte att shoppa i Ekenäs
  • ritningarna är helt förkastliga, det ser man ju med ett enda ögonkast 
  • ett eventuellt köpcentrum kommer inte att ha kunder och kommer alltså mestadels att gapa tomt 
  • Norra hamnen kommer att dra till sig så mycket folk att trafiken till och från CM/köpcentret/outletbyn kommer att gröta till sig totalt och skapa kaos

Både för- och emotlägrena och alla vi där mittemellan uttalar sig med tvärsäkerhet och erfarenhet och patos, högljutt och gärna. Och visst får alla ha sin åsikt i frågan, och visst är det bra att också allmänheten blir hörd. Men det är inte vi som är experter...

Och plättpannan får jag skaffa i Helsingfors. Kanske blir det att shoppa annat också samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...