Julfestproblematik

Såhär i julfesttider är den mest brännande och aktuella frågan givetvis "Vad ska jag ta på mig?". Byxorna har krympt i garderoben på ett mystiskt sätt under året. Blusen som man trodde skulle vara lämplig visar sig ha blivit alldeles vansinnigt omodern sen sist. Klänningen har fel färg. Ärmarna är för långa, kragen för liten, skorna för dammiga...

Hundratals, tusentals kvinnor springer som galningar omkring i varuhus, klädbutiker och exklusiva boutiquer på jakt efter den perfekta julfestdressen. Hundratals, tusentals kvinnor står i sina välfyllda garderober och river desperat i de stackars paltorna som hänger ivrigt väntande på sina galgar och hoppas på att få komma ut och lufta på sig just i kväll. Hundratals, tusentals kvinnor sliter desperat sitt hår, ringer väninnorna, grälar med gubben och klagar högljutt att hon har "ingenting att ta på sig". Och lik förbannat hittar ändå alla dessa hundratals, tusentals kvinnor till slut nånting att ta på sig och går på julfest och äter, dricker, dansar och har alldeles förskräckligt roligt.

Men det som ändå förundrar mig mest är problemet med att "denhär hade jag ju på mig i fjol". Hur kan en del människor (läs: kvinnor) minnas vad någon hade på sig på julfesten i fjol eller förrfjol? Jag kommer ju själv inte ihåg vad jag hade på mig! Och - spelar det ens nån roll? Om jag hittar en lämplig, snygg och bekväm outfit så kan jag väl få ha den flera gånger?
Så om du (mot förmodan) känner igen väninnans julfestklänning från i fjol, nicka inte igenkännande utan fråga henne var hon har köpt sina nya klänning! Och ha det så skoj på festen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...