Grodor och fladdermöss

"I Tyskland är de mer än 80 miljoner människor och där har man fått rum med 23 000 vindkraftverk, trots alla flygfält och radar och grodor och fladdermöss."
Det säger Patrick Holm som är vindkraftsförespråkare om att Finland borde bygga futtiga 1000 vindkraftverk under de kommande 7 åren för att nå upp till våra energipolitiska mål. Läs Yles artikel här.

Vilket huvudet-på-spiken-uttalande! Alla behöver vi energi, alla hatar kärnkraftverk, alla vet att olja är en begränsad naturresurs, men ändå motarbetas vindkraft in i det sista. Varför?
Klart att ingen ska behöva ha ett vindkraftverk på sin bakgård, men Finland är ett glesbebyggt land och det borde vara enkelt att bygga några effektiva vindkraftsparker på rätta platser. Och vindmöllor är ju vackra - tänk bara på de ståtliga möllorna i Öresund! För min del tycker jag förresten att telefonmasterna förfular omgivningen betydligt mer.
Elförbrukningen kommer inte att minska, jag vill i alla fall inte pruta på min elkonsumtion. Alltså bör vi utveckla alternativa energikällor som vind- och vattenkraft, och dessutom satsa på att göra kärnkraften säker och trygg. 

Sluta motarbeta vindmöllorna - man får inte vara motståndare till allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...