Nu orkar jag inte mer!

Nu är jag urled på allt vad syltande och saftande heter. Vi har lite rabarber, några bärbuskar och ett hallonbrakel i trädgården, verkligen inte mycket, men så här i skördetider helt klart övermäktigt. Vi är dessutom rätt så dåliga på att använda sylter, marmelader, geléer, saft och frysta bär, så det känns lite onödigt att fylla alla hörn i hushållet med inläggningar som inte används speciellt flitigt.
Men om det sen är Luther eller ren och skär snålhet som driver på vet jag inte, men också i år plockar och kokar och fryser jag in i all oändlighet. River armarna på vassa taggar, torkar svettpärlor ur pannan och klottar och sottar i köket.
Hallonen har vi ätit färska, men en hel del har också hamnat au naturel i frysen. Dem tar jag upp under vintern och lägger i morgongröten. 


Systrami hjälpte till med plockandet. Och så tog hon hem några ämbar bär för att slänga i sin MehuMaija. 



Geléprovet... Klart!
Rödvinbärsgelé till vinterns söndagsstekar.
Det är INTE skoj att plocka krusbär!
Koka länge så att bären mosas helt. Ingen mixning behövs. Släng i en vaniljstång för att ge marmeladen en lite extra krydda.

Jag tycker fortfarande det är märkligt att gröna krusbär kan ge så vackert röd marmelad.
Vi har ingen kallkällare så det vi inte äter så fryser vi ner. 
En flaska saft från Systramis Mehumaija. Ljuvlig färg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...