För mycket trevligt

Häromdagen hade jag ärende till en butik och blev betjänad av ett mycket trevligt och vänligt butiksbiträde. Lite övertrevligt faktiskt. Ja, faktiskt alldeles ovanligt övertrevligt. Ett butiksbiträde försett med en hel hop 'tack' och 'varsågod' och vackra leenden och 'får det lov att vara' och 'ha en trevlig fortsättning på dagen' svävande på ett rosa moln ovanför kassaapparaten. På gränsen till för mycket, faktiskt.

Så vari består problemet? Jo, jag undrar bara hur i hela sjuttsingen har jag blivit så cynisk och surpuppig att jag tycker att ett butiksbiträde kan vara för trevligt? Alltsomoftast får man ju klaga över motsatsen. Men så fort nån slår över åt andra hållet så klagas det tydligen på det också. Kan man faktiskt vara för trevlig i servicebranchen? Är jag aldrig nöjd? Fy skäms på mig!

Jag uppmanar alla i servicebranchen, ja alla andra också förresten, att fortsätta vara precis så trevliga som ni förmår och vill vara. Strunta i att gråa, trötta, medelålders, dubbelarbetande kvinnor inte alltid tycks uppskatta trevlig betjäning. Nu ska jag gå och dra något gammalt över mig. Tack och förlåt. Puss och kram. Ha en underbart härlig och fin dag allihopa!

4 kommentarer:

  1. Låter som du sku ha varit till Hangö Alko? Inte för att JAG tycker att dom är för trevliga, men så trevliga är dom som ingen annanstans i Hangö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Tarja, också Raseborgare kan vara trevliga ibland, t.o.m. FÖR trevliga :)

      Radera
  2. Du är nog rolig du :). Jag var smått besvärad då en man i 25-30 årsåldern niade mig i en sportaffär vid en gågatqa i en småstad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var bara glad att han inte kallade dej tant :)

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...