Mera spådomar

Hur är det egentligen med rönnbär och vinter och snö?

"Rönnen bär inte två bördor" sägs det, och menar då att om en rönn har mycket rönnbär på hösten blir det en snöfattig vinter.
"Mycket rönnbär betyder en sträng vinter" sägs det också. För då förbereder rönnarna sig för att hjälpa småfåglarna med mat kanske.
I och för sig kan en sträng vinter också vara snöfattig, så de utesluter nödvändigtvis inte varann. Och det  finns rönnar som dignar under bärskörden medan grannrönnen är praktiskt taget utan bär. Så hur är det egentligen? Finns det någon som vet?


Jag bongade den här vackra rönnen idag och väljer att tro att rikligt med rönnbär betyder en sträng vinter och hoppas att den stränga vintern är snörik också. Fåglarna har mat, det går bra för snöspadstillverkarna och vi får njuta av härligt vinterföre. Win-win-win.

1 kommentar:

  1. Jag önskar oxo en snörik vinter, Roy skidar och jag får göra vad jag vill under den tiden.

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...