Service som trumf

"Småbutikerna tävlar med service som trumf" utropar dagens Västis. Min första tanke gick faktiskt till alla de småbutiker och småföretag som tyvärr bjuder sina kunder på urusel service. Och de är många. Små kyffiga butiker där en trumpen butiksinnehavare surmulet gömmer sig bakom disken eller ännu värre svävar över mig som en hök medan jag ser mej runt i sortimentet. Otrevliga serviceföretagare som får det att låta som en personlig skymf då jag ringer upp dem för att beställa en service eller en vara som de eventuellt kan tänka sig att leverera efter en osannolikt lång väntetid. Ovillighet att hjälpa med specialönskemål. Inte en skymt av ett leende. Ointresse...

Men sedan började jag tänka positivt istället. Tänkte på alla de superduktiga företagarna som jag har anlitat och på den trevliga butikspersonalen som finns i många butiker. Ägare, föreståndare, sommarjobbare, rushjälpar som gör det till ett nöje att shoppa eller använda sig av deras tjänster. Butiker dit man gärna går och där man vet att man oftast hittar det man behöver. Företag som håller tidtabeller och gör ett högklassigt arbete.
Här är min tio-i-topplista för Raseborg:

  • Casa di Mari med innehavaren Johanna i spetsen och ett härligt utbud kläder och underkläder.
  • Pentik där man i lugn och ro får se sig mätt på alla vackra prylar och vandra tre varv runt i butiken utan att få sneda blickar. Och så lagar dom så fina paket också.
  • Bromans Optik där Inger och Lynn och hela personalen engagerar sig i val av rätt glasögonbågar. Butiken har dessutom ett jättebrett urval av fina smycken. 
  • Kungsbokhandeln där man också få bläddra i böckerna i lugn och ro och där man alltid kan fynda något att läsa. Eller så beställer Åsa och gänget in böcker som dom inte har på hyllan. 
  • Min frissa Gitta på Salon 86 som håller sig med de senaste damtidningarna och alltid skickar hem mej fin i håret. 
  • Pojkarna och flickorna på Elmo Sport som orkar hålla minen då man kommer in för att handla fotbollsutrustning med en trumpen tonåring i släptåg.
  • Blomsterhörnan där Cisse och Mona alltid erbjuder högklassiga växter och vackra buketter. Och trevligt småprat. 
  • Ekenäsbibban där personalen alltid ställer upp med sin sakkunskap om man behöver hjälp att hitta böcker. Beställer fjärrlån och till och med köper in enligt önskemål ibland. 
  • Min favoritplantskola Lehtisen Puutarha i Bjärnå där man alltid får goda råd om växter.
  • Och sist och riktigt otippat Ekenäs Däckmarket. Alla vet att jag skyr verkstäder som pesten, men Däckmarket utför däckbyte två gånger per år snabbt, effektivt och smärtfritt och låtsas inte om att jag känner mig obekväm och i vägen. Dessutom sköttes årets två punkteringar mycket smidigt och tjänstvilligt, så de förtjänar definitivt en plats på listan. 
Applåder till alla dessa mina favoriter. Det finns många andra också. Dom ska jag puffa någon annan gång. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...