8. eller 18. eller 28.

Är du född den 8, den 18 eller den 28? Då hör du till en utvald skara, vars patientuppgifter i den offentliga hälsovården aldrig förstörs utan bevaras för all evig framtid till nytta för kommande generationer. Också information från skatteverket, arbetskraftsbyrån, socialmyndigheterna och FPA arkiveras för evigt för alla som är födda just dessa datum.

Det finns exakta instruktioner om hur och var och hur länge olika dokument kan och bör och får uppbevaras och förstöras. Men vi som är födda den 8. eller den 18. eller den 28. dagen i vilken månad som helst och vilket år som helst har tydligen blivit utsedda att fungera som någon slags representativt urval för befolkningen till nytta för eventuell framtida forskning.  Det har det mytomspunna Arkivverket i sin stora vishet bestämt och lagstiftat kring.

Jag som hörde om detta för första gången för ett par dagar sedan går fortfarande omkring med lite blandade känslor. Onekligen är det ju spännande att just jag som är född 18 juni kommer att ha ett evigt liv i Riksarkivets djupa skrymslen. Men samtidigt känns det lite som om Storebror har extramycket koll på just mig. Försöker dessutom febrilt erinra mig min sjukdomshistorik ifall där döljer sig något intressant som en forskare kommer att stöta på i sina undersökningar år 2152. Jag tvivlar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...