Långtradardesign

Är det inte lite märkligt att våra landsvägar är fulla med rullande fordonsbjässar som inte förmår följa våra hastighetsgränser? Långtradare som stadigt kör 90 km/h på 80-område och för det mesta ligger dig så tätt i hälarna att du är rädd att registerplåtarna ska fastna i varandra. Och som stadigt kör 90 km/h på 100-område där gubben i bilen bakom för det mesta inte vågar köra förbi och köbildning uppstår.

Jag inser förstås att en långtradarkombination inte är lika lättmanövrerad som en smidig silvergrå Ford Focus, men jag undrar ändå hur dessa bilar är konstruerade och hur dessa chaufförer är utbildade. Eller om långtradarna har egna hastighetsbegränsningar så att de får köra enligt nån slags hastighetsmedeltal?

Jag skulle också gärna lägga 90 på farthållaren och slippa detta eländiga sågande mellan 60 och 80 och 100 längs stamvägen in till Helsingfors. Men om det inte är rätta lösningen så kanske långtradartillverkarna kunde se över motorerna och bildesignen och möjliggöra också andra hastigheter än 90 km/h för rekkorna. Och chaufförerna kunde få lära sig mer om hastighetsbegränsningarna på vägarna.

Hälsningar från signaturen ”frustrerad bilist”

2 kommentarer:

  1. Här en annan frustrerad bilist, jag pendlar Helsingfors-Borgå för jobbets skull och tycker det är sån rumba på motorvägen ibland. Tänk om alla höll hastigheten. Det som stör otroligt är de som kör rejält underhastighet men när bakomliggande ska köra om, DÅ gasar man på.. Och alla dessa långtradare..

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Vissa dagar känner man sig nästan mordisk bakom ratten.

    SvaraRadera

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...