Mysiga hemmakvällar

”Vi har verkligen ingenting emot kvinnor. Vi har vårfesten och vår vinterbal, och där får kvinnorna vara med. Vi vill bara ha ett forum där vi kan vara för oss själva och jag tror att kvinnorna också tycker att det är skönt att få en ledig kväll”. Säger (fritt citerat) en av medlemmarna i Handelsgillet i Helsingfors och får flankstöd av de flesta övriga medlemmarna. Du milde. Sextiotalet ringde och ville ha tillbaka sina chauvinister!

Jag tycker absolut att det är viktigt med riktade klubbar och föreningar. Kryckebos damkör ska naturligtvis bara ha kvinnor som medlemmar liksom Lillebys bokklubb bara riktar sig till medlemmar som läser böcker. En del föreningar har bara medlemmar under 40 år medan andra klubbar uteslutande tar in hundägare i medlemsregistret. Och en klubb eller en klubb vars syfte är att skapa ett nätverk för endast det ena könet ska naturligtvis också få finnas.

MEN en förening vars målsättning är att främja ekonomisk och samhällelig utveckling kan väl knappast utesluta både finskspråkiga och kvinnor? Hur mycket utveckling blir det då svenskspråkiga män samlas bakom lyckta dörrar? (Även om de informella medlemskraven troligen också ställer krav på ålder och förmögenhet).

Jag föreslår att gillet ser över sina stadgar och omformulerar dessa så att det är fritt fram att fortsätta de manliga samkvämen och låta kvinnorna njuta av sina lediga kvällar med till exempel bullabak eller lakansmangling i hemmets lugna vrå. För det gillar vi ju. Hoppas inte gillet drabbas av stor medlemsflykt då de män som gått med i föreningen för att främja det inhemska näringslivet inser att de är rätt så vingklippta i arbetet.

I övrigt älskar jag att björkarna nu har börjat grönska! Strax ut med cykeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...