Bovetesvammel

Jag vet inte vad ni andra gör medan ni köar i butikskassan? Mediterar? Gör knipövningar? Övar på multiplikationstabellen? Jag brukar som bekant roa mig med att kolla på de övriga kundernas varor. Man kan ju få goda tips på produkter eller en sista påminnelse om att du glömde jästen eller smöret. 

Häromdagen lade kunden i grannkassan upp två (2) paket bovetemjöl på rullbandet. Två kilo bovetemjöl! Jag brukar köpa samma förpackning ungefär vartannat (ok, vart tredje) år för att en gång per år göra blinier. Det går åt ett par deciliter mjöl per år och sedan är vi långt förbi bästföredatum och en stor del (ok, största delen) av mjölet hamnar i roskis. Nu fattar jag ju att bovetemjöl också kan användas till annat och jag misstänker att kunden inte skulle ställa till med en jätteblinifest (fast vad vet jag?) eftersom hen i så fall hade glömt både smetanan och rommen. 

Bilden lånad.

Ska detta osammanhängande svammel leda någonstans undrar kanske någon i detta skede? Jo, kontentan av denna iakttagelse är att nu vill jag gärna ta del av läsarnas goda idéer och recept med bovetemjöl! Vad skulle du göra med två kilo bovetemjöl? Hjälp oss oinvigda. Nu jäklar ska boveten användas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...