Om jämställdhet

Finland är ett jämställt land. Jaja, kvinnans euro är väl typ 83 cent fortfarande och det finns ett glastak och det är alltid mammorna som tar ut föräldraledighet. Jag vet.
Men idag speciellt tyckte jag att Finland är ett lite för jämställt land. Jag kom till jobbet strax efter sju, steg ur bilen, slängde väskan över ena axeln och hivade upp en mellanstor låda full med papper på andra armen. I den tredje handen höll jag handskar och bilnyckel och i den fjärde nyckeln in. Det var också halt. På vägen från parkeringsplatsen blev jag upphunnen av en kollega, en manlig dito, som lugnt konstaterade att "Det ser ut som om du bär på nånting tungt". Han öppnade faktiskt upp en av tre dörrar för mig men försvann snabbt åt sitt håll. Och jag kånkade vidare med min låda. Leve det jämställda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...