En klassiker

Ibland får jag ett ryck. Ett bakningsryck, till exempel. Dagens ryck berodde kanske på solskenet. Eller på att Tvåan är hemma över veckoslutet. Hur som helst bakade jag hastigt och lustigt en plåt mockarutor till eftermiddagskaffet. 

Mockarutor

Smet:
3 ägg
2 koppar socker
2 koppar vetemjöl
150 g smält smör
1 kopp mjölk
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
Vispa ägg och socker pösigt, blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten turvis med mjölken. Jag har provat också att bara hälla ner dem direkt i smeten, men det spelar faktiskt en liten roll för slutresultatet om man besvärar sig att använda ett durkslag och sikta ner mjölet genom det. Varför? Because I said so, that’s why. Rör också ner smöret. Grädda i på bakplåtspapper i långpanna ca 15 minuter i 175º.


Glasyr:
200 g florsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
4 msk smält smör
4 msk starkt, kallt kaffe
Rör glasyren jämn och glansig. Bred över den ännu varma kakan. 
I vår familj finns det två skolor, den som absolut inte vill ha pripplor på mockarutorna och den skolan som gärna vill ha. Man kan ju strö pripplor på ena halvan, så att alla är nöjda. En sak är vi alla överens om – kokosflingor hör INTE hemma på mockarutor. 


Man ska förresten inte skämma bort familjen med att baka för ofta. Bättre att överraska dem sällan, då är bakverken mera uppskattade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...