Dans för gamlingar



Det är penkkis- och sportlovstider. Och dags för De Gamlas Dans då mellisarna firar att de blir äldst i skolan. I fredags fick jag se den yngsta av sönerna skruda sig i frack och ta ut svängarna på dansgolvet tillsammans med sina klasskompisar. Skolbal ordnades inte då jag gick i gymnasiet nittonhundrakalltomvåren, då firade vi på annat sätt. Vi klädde ut oss till småbarn och hade visst pyjamasparty om jag minns rätt. Roligt var det då också, men visst är Gamlas Dans-kursen en alldeles speciell upplevelse som gymnasiet erbjuder ungdomarna. 

Man ska inte lägga ut bilder på barnen, men nu måste stolta mamman få göra ett undantag och dela med mig av de vackra ungdomarna, de färggranna klänningarna och de fina danserna.

Först ut Ettan, år 2009, med dam i brun klänning längst till höger. Här är det tango.
Foto: Harri Kaunisranta


År 2012 är det Tvåans tur. Här surrar han sin dam i mörkblått, mitt i bilden.
Foto: jag själv, det ser man på suddigheten
Och i fredags dags för Trean, här med flickvän i ljuvlig klänning som hennes mamma sytt.
Stegen satt som ett smäck.
Och det är ju inte bara vackra klänningar och danssteg. Efter uppvisningen vandrar hela gänget iväg längs den av facklor upplysta stigen mot middagen. Tre rätter, med bordssilver, toastmaster och hela köret avslutar kvällen och utgör Vett och etikett-kursens grande finale. 

Foto: Fotofabriken
En liten tår i ögonvrån, kanske. Vem vet när man nästa gång får chansen att se en såhär härlig dansuppvisning. 

Nyttiga länkar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...