Tuffa gotlänningar

Gotlänningarna är ett tufft släkte må jag säga. Aldrig har man väl varit med om så mycket ond bråd död som just i Visby och på Gotland. Folk dör som flugor både i Mari Jungstedts och Anna Janssons välskrivna deckare som utspelar sig på Gotland. Och nu har jag hittat Håkan Östlundhs Släke som efter de första kapitlen utlovar minst lika mycket mord och spänning.  

Jag har besökt Visby en gång nittonhundrakalltomvåren. Då anlände jag ståndsmässigt med kryssningsfartyg från Helsingfors och tillbringade dagen med sightseeing och shopping i ett sommarvackert Visby. Inga mord, ingen misshandel och inga kidnappningar. Inte ens ett ynka ritualslaktat lamm märkte jag av under besöket. Det var en lugn resa.
Här sitter jag på däck (och avnjuter möjligen en Virgin Mary, eftersom jag då var gravid med mitt första barn) helt ovetande om all den brottslighet som gömmer sig inom ringmurarna. 

PS. Släke är en illaluktande tång som förpestar de gotländska stränderna och skrämmer bort turister. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...