Sista dagarna - Oz del fem



Resans sextonde dag gryr med solsken. Det må vara kallt här, men jag har klarat mig utan regn i över två veckor. Och snö också för den delen. Igår tog jag färjan från Wellington över 22 km långa Cook Strait mellan Nordön och Sydön. Den treochenhalvtimne långa färden bjöd på förunderligt vackra vyer. Tyvärr inga valar eller delfiner dock.



Färden gick vidare med buss mot Christchurch, en stad som fortfarande lever i efterdyningarna av en förödande jordbävning 2011. I alla garhörn finns övergivna, skadade hus, grushögar eller byggplatser. Ett kvarter av restauranger och butiker har tillfälligt återuppbyggts i containrar. Och den halvt raserade katedralen har nu byggts upp i kartong. I morgon lyfter flyget hemåt. Äntligen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...