Koi och fjärilar - Oz del 1

Endel har undrat om det ska bli nån form av festligheter i samband med min halvsekelsdag nu i sommar. Men nej, det blir det faktiskt inte. Inte denhär födelsedagen. 
Endel gubbar män köper sig en motorcykel. Andra byter frugan mot en ny tjugo år yngre. Många bjuder till fina fester. Jag hanterar femtioårsångesten genom att göra en långresa till andra sidan jordklotet. Ja, jag vet ju att dagens ungdom reser jorden runt med en liten reppu och flipflops och gör månads- ja kanske årslånga resor utan desto mera hallå. Men för mig är några veckor på resande fot i fjärran land ett riktigt äventyr ska ni veta. Och efter dryga trettio timmar i flyg eller i transithallar kan man ju undra om det är värt det?

Efter två flyg (Helsingfors-Köpenhamn-Singapore) och tjugo timmar på väg så kändes beslutet kanske mindre lyckat. Då samlade jag krafter vid koifiskdammen och inne i fjärilsträdgården i terminal 3. Värda ett besök om ni har några timmar att döda.
Det var inga små näpna guldfiskar som simmade omkring här. En koi skulle ha räckt till middag för hela vår familj och till rester följande dag.

Väl framme, efter en lååång natts sömn och en rejäl frukost mådde jag som en prinsessa igen. Och fick lön för mödan inför den här utsikten från Harbour bridge.

Resan fortsätter, jag lämnar Sydney och återkommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...