Ivs1kuT

I senaste nummer av Työterveyslaitos tidning TTT (Työ Terveys Turvallisuus) läste jag en kolumn av en frustrerad statligt anställd som håller på att duka under i dagens värld som domineras av lösenord. Jag kan inte annat än hålla med.
Ständigt påminns vi om hur viktigt det är att bilda lösenord på rätt sätt för att undvika att de hackas och missbrukas. Lösenordet får inte vara ditt mellannamn, namnet på ditt yngsta barn eller katten, det får inte vara adressen där du bor eller ens din mammas efternamn som ogift. Det ska inte vara din favoritrockgrupp, eller ditt favoritresmål eller överhuvudtaget någonting som har en koppling till dig. Lösenordet ska bestå av siffror, versaler och gemena i för en utomstående obegriplig ordning. Och så får du en massa "hjälpsamma" instruktioner om hur du själv ska kunna memorera ditt lösenord.

Då du kommit så långt att du har valt ut ett lösenord får du för guds skull inte använda det i flere system. Ivs1kuT duger alltså bara vid inloggningen till företagets laptop. Liknande lösenordsmonster ska alltså skapas för den privata e-posten, telefonväxelns Helpdesk, nätbanken, företagets tidsuppföljningssystem, kompetensverktyg och rekryteringsverktyg, Facebook-kontot, Wilma, LinkedIn-kontot, bibliotekskontot, företagets nätbank, FinnairPlus, Eurobonus, Plussa, iF-boxen, Varmas nättjänst, Lippu-fi... 
Om du orkar och förmår skapa olika kryptiska lösenord för dina många tiotal webtjänster så ska du gratulera dig snabbt, för många av dessa vill förstås att du byter ditt lösenord med jämna mellanrum för att göra det ännu svårare för bovarna att göra dataintrång i dina konton.

Inte vet jag hur era hjärnor fungerar, men för mig är detta tillvägagångssätt en omöjlighet. Det finns faktiskt en hel del annat min minneskapacitet ska klara av att memorera. Mitt eget telefonnummer, familjens alla personnummer, ett antal fyrsiffriga koder till bankkort, ytterdörrar och andra ändamål, tandläkartiden om tre veckor, mammas födelsedag, bilens registernummer för att nämna några. Och ingenstans, jag upprepar ingenstans! får du skriva ner dina lösenord och koder så att minneslappen kan hamna i händerna på fel personer.
Jag har sparat mina lösenord i en excelfil, så det viktigaste för mig är att komma ihåg att uppdatera filen alltid då ett lösenord uppdateras. Ja, och så måste jag komma ihåg lösenordet till excelfilen förstås, för den har jag naturligtvis låst för utomstående.

Det är helt klart att jag inte vill att mitt bankkort och min nätbank missbrukas, att FB-kontot kapas, att någon kan komma åt att köpa någonting i mitt namn över nätet, men jag undrar ändå om det har gått lite överdrift i datasäkerheten. Hur ska lösenordsträsket hanteras enkelt och överskådligt? Har ni goda råd att komma med?

Lösenordet i rubriken bjuder jag på. Det använde jag slut i fjol:

Ivs1kuT = Imse vimse spindel 1 klättra uppför Trån

1 kommentar:

  1. rätt har du...och att man skall måsta byta dem också, ofta, säger dom...

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...