och maten... Mamma Mia!

Efter Rom-resan har det i alla fall klarnat för mig att förutom vällagad finländsk husmanskost är det italienska köket min absoluta favorit.
Härliga paninin med saltig skinka och mustig ost, pasta i alla former och färger, bolognese, carbonara, arrabiata... Och så pizzorna, förstås. Bakade i vedugn, med mumsiga fyllningar. Croissanterna, plain eller med chokladkräm, ackompanjerade av en cappucino. Synd att man inte hinner äta så värst många gånger under ett förlängt veckoslut.

Ravioli med ricotta och spenat. Husets vita vin smakar lika bra i duralex-glas.

Salami, mozzarella, parma, champinjoner...


Lätt att köpa sig ett litet mellanmål från en av dessa små snabbmatskiosker som stod strategiskt placerade runt staden.
Klassisk bolognese.

Gelato. Förstås.

Och några glas rödvin.
Tack för att du har orkat titta på bilder och läsa om hur vi hade det på vår resa!

2 kommentarer:

  1. Ojojoj...fint har ni haft! Så där kan man göra bara om man "kan äta vadsomhelst" Har saknat din blogg här :)

    SvaraRadera
  2. Nå, sååå länge var vi ju inte borta. Och nu har jag ju tagit igen pausen rejält. Kanske till och med lite fööör mycket bloggande. Men det var så roligt att skriva om våra upplevelser.

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...