Valfunderingar i vackert vårväder

Dagen D närmar sig, gott folk. 17 april. Valdagen. Valannonserna dyker upp som svampar efter regn. I tidningen, längs vägen och i postlådan. Även om jag har fullkomligt klart för mig vem jag ska rösta på, bestämde jag mej i alla fall för att pröva på valmaskinerna för att kolla hur landet ligger i övrigt.

KSF Medias valmaskin gav mej faktiskt min egen kandidat som nummer ett, vilket känns bra. Ingendera av oss tycks vara ute och cykla, alltså. Däremot hittade jag honom överhuvudtaget inte alls i YLEs valmaskin, vilket föranleder mej att tro att
a) vi skaffat oss diametralt motsatta åsikter på under en timme eller
b) han inte ännu har fyllt i den maskinen.

Oli miten oli, YLEs valmaskin kunde i alla fall bekräfta vilket parti som ligger närmast mitt hjärta, och där uppstod ju heller inga överraskningar, så på det hela taget är riksdagsvalet klart som korvspad för mig. KSF-maskinen kändes lite bättre att fylla i eftersom man steglöst kan reglera hur mycket man är av samma åsikt. YLE-maskinen är mera kategorisk i påståendena, men där får man som extra bonus alltså också kolla upp sin "partitillhörighet", vilket kanske kan vara nyttigt för endel osäkra väljare.
Det jag däremot saknar i båda maskinerna är möjligheten att som i förra valet (?) jämföra sina egna svar med hur en kandidat svarat. Ponera att jag har en hjärtefråga som är verkligt viktig för mig. Då skulle jag kanske vilja försäkra mig om att kandidaten åtminstone i den fråga tycker exakt lika som jag.

Hur som helst, det viktigaste är att alla använder sin röst på valdagen (eller i förhandsröstningen förstås). Att protestera genom att inte rösta är det sämsta du kan göra. Det gagnar ingen. Så in på valmaskinerna nu allihop och leta reda på en kandidat. Din kandidat finns där ute nånstans, riktigt säkert.

KSF Medias valmaskin
YLEs valmaskin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...