Lider nästan av abstinens

Vilket lyxveckoslut ur kockperspektiv! Har gått från det ena dukade bordet till det andra och har inte behövt fundera på menyer, handla råvaror eller röra i grytorna alls dethär veckoslutet. Matsedeln blev stekbetonad och oj, så jag har njutit av att vara lat och bara sätta mig till dukat bord.

Veckoslutet inleddes på restaurang China Ho Wah med favoriten stekta nudlar med kyckling. Sedvanligt smakar man friskt också på bordssällskapets rätter, så nudlarna varvades med nasi goreng och friterade småräkor. Dom som ännu orkade, åt munk på Sotku till efterrätt.
På lördag gästade vi svärmors grytor i Pargas där det serverades rödvinsmarinerad hjortstek och gräddpotatis. Och naturligtvis fastlagsbulle till efterrätt.
Och idag skidade vi på förmiddagen i härligt solsken på isen, sedan deltog vi i Thomas kampanjöppning inför riksdagsvalet och samlades till slut kring mammas matsalsbord där det också vankades stek 'with all the trimmings'. Calle föredrog chokladweetos och riskakor till middag - han har ännu inte riktigt hunnit förfina sina smaknerver.

För att inte tappa kontakten till köksregionerna helt, passade jag i morse på att förbereda veckans vardagsmat och svängde ihop en broiler-baconsås till måndagen och en lasagne som jag förgräddade så att den går snabbt att tillaga på tisdagen. Skönt att ligga steget före...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...