Elände och död på fönsterbrädet

Med en suck tittar jag på blomskrällena på fönsterbrädena. En sån sorglig skock! Utmärglade, torra och hängiga efter en mörk och tuff vinter kurar dom ihop sig, halvdöda, endel med ett tunt mögeltäcke över myllan. De ropar efter ny mylla, ren kruka, en slurk gödsel eller ens lite vatten. Håglöst skvättar jag lite vatten över dem och lydiga som dom är suger dom snabbt i sig vattnet och rätar lite på sig i krukorna.

Jag försökte faktiskt pigga upp köksfönstret genom att slänga ut ett par skruttiga sanktpaulior och ersätta dem med två vackert blommande Campanulor. Efter en vecka hade jag glömt att vattna regelbundet och hångrinande låg de uttorkade och döda på fönsterbrädet. Ut i roskis med dem och in med ett par fina Primulor som efter en vecka stod inför samma öde. Primulor är ändå mer seglivade så jag försöker hålla dem vid liv med konstgjord andning. Men en fröjd för ögat är dom inte.

Murgrönorna är fulla med torra blad, hibiscusarna beskar jag i förra veckan så dom ser direkt löjliga ut, ormbunken och dracenan tappar säckvis med blad varje dag, och Mimmi äter upp de som ännu är gröna. Silverkallan och garderobsblomman är de enda som kanske mår någorlunda bra, men deras blad är så grå av damm att man inte riktigt vet.

Några ljusglimtar

Jul-/påsk-/novemberkaktusen lider av något konstigt ryck för den har faktiskt knoppar som ser ut att slå ut inom ett par veckor. Senast den blommade var i julas, så det är väl dags för den att visa upp sig innan den blir utslängd i trädgården på sommarbete.
Och en av orkidéerna är min stora stolthet just nu, den har stora fina knoppar som jag ivrigt väntar att ska slå ut i blom snart.


Men än är det inte dags för storstädning och -renovering av krukväxterna, än får dom hänga med och kämpa på. Om man tittar åt annat håll går det nog...
Istället frossar jag i de ljuvliga tulpanerna som finns i massor av härliga färger just nu. Konsumerar i en fart på en knippe i veckan nu i bästa tulpantid. Och snart kan man börja ta in kvistar för att tjuvstarta våren. Håll ut! Bara några veckor kvar...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...