Betraktelser från köksbänken

I detta enorma hushåll för två personer har vi lagt upp en tydlig arbetsfördelning vad gäller matlagning och disk. Den som lagar maten slipper undanstädandet. Enkelt och fungerande. Och en lottovinst för mig som paxar matlagningen 9 dagar av 10. Jag stökar nämligen till otroligt medan jag kockar. Och istället för att städa undan an efter (som en del andra gör) sysslar jag med en massa annat, relevant eller irrelevant. Jag kanske hänger tvätt eller kan till exempel plötsligt få för mig att börja baka semlor eller testa en ny efterrätt mitt i potatiskokandet. Till förfång för Maken som efter maten tillbringar timtal vid diskbänken och diskar stekpannor, sorterar plast och plockar kärl. Få se hur länge det här upplägget håller. 

I går åt vi havsabborre med pressad potatis och sparris med parmaskinka. En dylik enkel men finsmakande anrättning kanske inte framgår tydligt då man ser diskbänken.




Googla förresten ”recept pressad potatis”. Det finns faktiskt. Ett recept med två ingredienser, potatis och salt. Svårighetsgrad i klass med ”Kokt  tevatten” eller ”Skivad gurka”. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...