Nej, det heter inte ett vitrin!

Det bor en liten men ilsken språkpolis i mig. (Jaja, ni är knappast förvånande.) Jag försöker dämpa min värsta iver att rätta folk öppet och inför andra. Men jag TÄNKER arga tankar varje gång någon talar om situationstecken eller anabola stereoider. Och hur många är det inte som säger ett vitrin och ett fabrik. Interjuv. Olympiaden i Helsingfors/London/varsomhelst. 

Arrgh. 

Och ja, det här är alltså fråga om personer med svenska som modersmål. Jag har massor av överseende vad gäller fel som icke svenskspråkiga gör. Dom är bara duktiga. 

And don’t get me started on SÄRSKRIVNINGAR! Det ska jag återkomma till i ett annat inlägg. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...