Varning för starka scener!

Jag börjar med att utfärda en disclaimer som närmast riktar sig till män och svaga läsare. Det här inlägget kommer att handla om kvinnor och mens och övergångsåldern och den som har obehag av ämnet rekommenderas sluta läsa nu. 

För några år sedan hittade jag av misstag en mobilapp som håller reda på din menstruation. Appen varnar i god tid före mens, påminner dig om att notera dagarna i appen och håller koll på p-piller. Tänk det! Nu behöver man inte längre kryssa för dagar i en otymplig kalender och ha problem att hålla koll på menscykel och ägglossningar. Den appen skulle man haft nytta av i unga år vill jag påstå. 

Nu råkar jag ju själv befinna mej rejält på ovansidan av femtioårsstrecket med ena foten i övergångsåldern. Min mens har hittills fortsatt som normalt, men har nu lyst med sin frånvaro sedan slutet av december. Appen har förstås sagt till då det skulle ha varit dags för mens och påmint mig flera gånger om att märka i mensdagarna. Nu är mensen 41 dagar försenad och appen har nu konstaterat att jag är GRAVID och berättar hjälpsamt att beräknad förlossningsdag är 2 oktober. Vet inte riktigt hur jag ska berätta den glada nyheten för fadern och storebrorsorna... 

Min gynekolog och jag skrattade glatt åt appen idag på årskontrollen och konstaterade att det  finns behov för en app för kvinnor i övergångsåldern också. Fast vem vet, kanske det redan finns en? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...