Bibliotekarie för en dag

I dessa ni-vet-vad-tider svämmar medierna över av tips och råd hur man ska klara av dessa fruktansvärda karantänliknande förhållandena. Du ska organisera din bokhylla enligt färg, städa din kryddhylla, spela spel, läsa böcker, sträcktitta Netflix-serier, promenera, plantera om krukväxterna, lösa korsord, sortera dina foton, handla åt grannarna, klappa i händerna på din balkong vissa tider på dygnet, baka och laga mat av allt det du hamstrade hem under undantagstillståndets första dagar, meditera, ringa mor- och farföräldrar och nån annan åldring med av bara farten, lägga pussel, yoga, lära dig spanska och skriva en symfoni. Jag blir riktigt matt av alla aktiviteter och undrar hur i friden nån ska orka och hinna med allt det här?

Nej, måtta med allt, tänker jag här från soffhörnet. Nu tar vi det lugnt. Men sedan hörde min kollega av sig och bad om hjälp att hitta läsbart till sin mamma som läser böcker i takt av en tegelsten om dagen. Bibliotekarie är ett av mina favorityrken och jag älskde att känna mig nyttig i virustider då jag plockade ihop en hel kasse böcker som jag hoppas ska intressera hennes mamma. Delhis vackraste händer, Michelle Obama och Själarnas ö. Syndafloden av Marianne Fredriksson och en Mazzarella-självbiografi. Det kan ju inte gå fel, eller hur?!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...