Om kvinnodagar och jämställdhet och kloka gummor

Jag inspireras plötsligt av den annalkande kvinnodagen (8 mars) och speciellt av en kolumn i dagens Västis skriven av Anita Westerholm. Läs inlägget här
Alltså en så klok människa den kvinnan är! Hon sätter mina tankar om kvinnodagen på pränt - förutom att mina tankar inte är lika välformulerade och genomtänkta. 

Allt sedan kvinnodagen började uppmärksammas lite mer allmänt har jag haft svårt att förstå varför dagen ska noteras med rosor, choklad eller annat fluff som allmänt anses uppskattas av kvinnor. Förstår folk inte vad meningen med kvinnodagen är? Tror man att det är en upprepning av Valentine's Day? Eller att det är alla kvinnors födelsedag?

Internationella kvinnodagen firas för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation världen över och den kommer att finnas till så länge kvinnor och män inte har samma möjligheter i dagens samhälle. Överhölj gärna kvinnorna med champagne och pälsar och kaviar under årets andra 364 dagar. Men just den här dagen så firas bäst genom att fundera på varför vårt samhälle inte är jämställt och vad just du kan göra åt det. Rosor undanbedes, tack. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...