Humlan surrar, fjäriln prålar...

Jag har tidigare tangerat ämnet värdinnegåva, dvs något man hämtar med sig då man går på bjudning. Ni vet. En genomtänkt, vackert paketerad gåva som man tar med sig till värdparet då man är bortbjuden. Inte för billig, inte för extravagant. Just lagom. Fast ibland går presentbytandet vänner emellan överstyr. Gåvorna är på tok för dyra och fina. Ibland onödiga. Och det slentrianmässiga "bytandet" av vinflaskor kunde med fördel avskaffas, eller hur? Fast jag är ju precis lika skyldig till denna tråkiga flaskvana som alla andra. Jag önskar att jag alltid skulle ha tid, ork och fantasi att skaffa personliga, användbara, vackra och överraskande gåvor varje gång vi är bortbjudna. Alltsomoftast blir det en fantasilös flaska eller blombukett som både givare och mottagare glömmer lika snabbt som den bytt händer. Nåja. Åtminstone så fort buketten vissnat eller flaskan druckits ur. 

En av de mest minnesvärda gåvorna vi fått kan du läsa om här. En annan härlig gåva fick vi till en kräftskiva. Det var en sällsynt ful och opraktisk ställning för en vinflaska, utformad som en enorm kräfta i grälla röda och gula färger. I plast. Hysteriskt fulsnygg. Men personlig. Den har tyvärr försvunnit i senaste flytten men jag hoppas ännu på att den dyker upp lagom till någon framtida kräftskiva. Då ska den definitivt misspryda bordet. En gång fick vi förresten två krukor fullpackade med perennplantor som givarna hade grävt upp från sin egen trädgård. Den presenten gladde oss i trädgården i många år. 

Igår fick vi en gåva som omedelbart gick upp i gåvornas fem-i-topp. Ett insekthotell! Så spännande! Nu ska det lockas hit pollinerare ska ni se. Önskar bara att jag kunde specialinreda hotellet för att hysa speciellt fjärilar, humlor och nyckelpigor. Flugor och getingar göre sig helst inte besvär.



Jag inser givetvis att endel av våra vänner läser den här bloggen och att jag kommer att få äta upp de här tankarna många gånger om. Men varen icke förskräckta! Alla slags gåvor, små eller stora, fantasifulla eller enkla är lika välkomna. Blombuketter kan vara väldans vackra och vinflaskor utvalda med stor omsorg. Och alla våra gäster är framför allt välkomna utan gåva. En gåva fungerar liksom inte som en inträdesbiljett. Kom som du är! 
Det här är bara mina tankar om vilka slags gåvor jag skulle vilja ge bort - inte önskemål för kommande tillställningar. Goda idéer mottages med tacksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...