Presentförslag

Endel gäster har ibland med sig en liten gåva till värdparet. Oftast är det en flaska med något gott, kanske en lykta med ett fint ljus eller en blombukett. Men i fjol fick vi av vänner en liten frusen klump med etiketten "Alle 400 g". Jag slängde påsen i frysen och där har den legat sedan dess och tittat anklagande på mig varje gång jag har sökt något i frysen. Till saken hör att jag aldrig har tillrett sjöfågel. Eller överhuvudtaget andra fåglar än kyckling och kalkon. Alltså kände jag stor osäkerhet inför tillagandet men samtidigt ett stort ansvar inför gåvan. En gåva av den kalibern bör användas. 

Nåväl, idag var det dags. I den upptinade påsen hittade jag små nätta bitar mörkt alfågelkött som jag stekte upp i panna. Jag strödde över lite mjöl och spädde på med lite vatten. Jag kryddade enkelt med salt och fempeppar och en grönsaksbuljongtärning. Grytan fick puttra i trekvart varpå jag spädde på med grädde. Voìla! Vilken läcker fågelrätt! Tack till gästerna för gåvan! Mer sånt...

Såhär tror jag en alfågel ser ut innan den hamnar i frysen?
Grytan var så god så jag hann inte fånga den på bild före den var uppäten. Den här bilden är lånad.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...