I stora världen

Grüezi aus Jona!

Efter några dagar i lokaler med heltäckningsmattor och luftkonditionering börjar mina andningsorgan vara rätt så igengrodda. Detta tar sig uttryck i röda ögon och täppt näsa och - tror jag - i värre snarkande än vanligt. Jag är inte allergisk, men den mellaneuropeiska standardinredningen kan ha fatala påföljder för vilken frisk människa som helst. 
Gott om frisk luft är det inte heller. Exempelvis får man inte öppna fönstret i hotellrummet i händelse av mygg- och spindelinvasion. 
Första dagen lydde jag order på finskt maner, men som ni ser på bilden var jag redan andra dagen tvungen att upproriskt bryta mot reglerna och öppna fönstret för att släppa in lite svalka. Specciellt många myggor har jag inte sett heller.

Under de här dagarna har jag jämsides med workshopen arbetat med folkbildning. Jag har umgåtts med en del nya kolleger, många av dem rätt så unga, som har noll koll på Finland. Bland annat har vi rett ut missuppfattningar som att hela Finland är fruset året om, och jorden inte kan odlas. Vi har konstaterat att Finland är så gott som snöfritt under stora delar av året (jag reserverade mig för möjligheten att Haldefjäll har snö på toppen året om) och att första snön faktiskt inte ännu har fallit, inte ens i den lapska armen. Vi har konstaterat att man faktiskt spelar fotboll i Finland, även om nivån är rätt så låg. Och vi har en gång för alla satt stopp för ryktet att alla finnar har en puukko i fickan dygnet runt. 

Okej, jag har också visat en del okunnighet om europeiska förhållanden. Bland annat visste jag inte på rak arm exakt var i Polen Ozorkow ligger. Jag råkade säga Slovakien i stället för Slovenien (men rättade mig genast). Och jag har inte koll på hur tätt campingplatserna ligger i södra Spanien. Generellt tycker jag faktiskt ändå att jag har bättre koll på min omgivning än dagens unga europé. 

I övrigt kan jag rapportera att de schweiziska tågen är exakta som schweiziska gökur och avgår och ankommer exakt på utlovat klockslag. Var också beredd på att den schweiziska taxichauffören inte tar emot kreditkort som betalningsmedel. (Däremot går det utmärkt att betala i euro. Kursen är 1,00.)

Nu återstår en sista kraftansträngning på skolbänken i morgon och hemresa på torsdag kväll. Vet inte om ni läste nyheten om en orm som hade smugit sig ombord på Finnairs Stockholmsplan häromdagen? What?!? När har ormar börjat flyga? Jag har plötsligt utvecklat en riktig flygrädsla och befarar att jag när som helst kan befinna mig i en uppföljare till Snakes on a Plane. Ifall jag inte är hemma på fredagmorgon har jag bestämt mig för att ta tåget. Eller har ni hört om ormar ombord på tåg också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...