Mat, förstås

En av de viktigaste ingredienserna i en lyckad resa är förstås maten. Amsterdam-veckoslutet var inget undantag. Vi åt och drack och drack och åt i dagarna fyra. Tyvärr är jag oftast så hungrig och törstig att jag inte hinner ta en bild av det som serveras. Men några matglimtar kommer här.

Vi åt goda holländska snacks, Bitterballen, ungefär som friterad köttmoslåda, men goda. Receptet hittar ni här, (men jag har inte testat det själv). 

Svamp åt vi inte, i någon som helst form. Och inte köpte vi drycker från Coffee shopsen heller.


Det går åt en del kaffe och cappucino under en storstadsvistelse. Croissanter passar utmärkt till. 


Vi lunchade på pannkakor med ham and cheese och med förföriskt goda holländska franskisar till. Bob's frityr smakade vi dock inte på. 


Mycket öl kräver snacks i magen. Gräddig holländsk ost och korv med massor av obskyra vita bitar i smakar bra.



Amsterdam har en internationell prägel och rötterna från de gamla kolonierna syns ännu i stadsbilden.
En kväll kalasade vi på en indisk restaurang med mustig mulligatawny soppa till förrätt och mycket tandoori som huvudrätt.

På lördag kvällen firade vi Ettans födelsedag lite i förväg med Rijsttafel på en indonesisk restaurang. Bordet fylldes av små skålar och fat med kyckling, kalv, grönsaker och ris i olika former och smaker. Också här kastade jag mig över maten och kom ihåg kameran först då skålarna var tömda och slickade. Men såg här såg vår Rijsttafel ut efteråt, alltså.  

Borta bra, men hemma bäst. Havregrynsgröten på måndag morgon smakade extra gott efter Amsterdamutsvävningarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...