Applecrumble & Fish

Det finns olika slags shoppingupplevelser. I den vanliga matbutiken till exempel, där man går ett par gånger i veckan. Eller horrorbesök i tekniska butiker. Lustfyllda besök i bokhandlar med intressanta och väldoftande böcker. Galna Dagar på Det Stora Varuhuset eller en nyfiken (och snabb) men lite skämmig titt in i en Gucci eller Prada boutique. 

Men ingenting går upp mot ett besök i ungdomarnas favoritbutik Abercrombie & Fitch. Om du lyckas hitta en butik vill säga. Det finns ännu inte så många i Europa, men Trean och jag visste att det skulle ligga en A&F butik på Champs Elysées och bestämde oss att söka upp den under Parisresan för ett par år sedan. Vi gick förbi de pampiga järngrindarna och den prydliga grusgången kantad av ståtliga cypresser minst tio gånger innan vi fick syn på den minimala och diskreta mässingsskylten med firmanamnet och förstod att gå in på innergården för att hitta ingången till butiken. 

I Amsterdam var det lite lättare att hitta A&F butiken som ligger på Leidsestraat. Men eftersom inga skyltfönster eller flashiga neonskyltar skvallrar om butikens existens är det faktiskt lätt att i hastigheten gå förbi.   

Butikskonceptet är också annorlunda än i andra butiker. Det är mycket kristallkronor och röda mattor. Förgyllt och pampigt. Väggarna är täckta av målningar av muskulösa unga män utan tröja. Roddare, löpare, kulstötare.


Och det är mörkt. Kläderna lyses upp av små strålkastare här och var, men där står man i mörkret och kisar och försöker gissa sig till om tröjan man håller i är blå eller grön. 
Musiken dånar på alla våningar, ljudnivån lär ska ligga kring 80 dB enligt instruktionerna. Butikspersonalen (det kryllar av dem) består mest av unga pojkar som står och viker kläder, smådansar till musiken och ser likadana ut. Och hela butiken stink.. jag menar doftar parfym. Hela lokalen är formligen indränkt i A&F's egen doft och du har aldrig uppskattat trafikavgaser och hamburgeros så mycket som då du snubblar ut ur butiken och kippar efter andan. 
Prislappen för upplevelsen är inte speciellt billig heller. Men det du köpt får du med dig hem i en högklassig papperskasse med tyghandtag och en bild av en ung kille med bar överkropp. Huruvida bar överkropp kan vara bra reklam för en klädbutik kan man väl diskutera?

-Vi handlar hädanefter A&F-kläder på nätet, slog Maken fast efter en tung halvtimme inne i Amsterdam-butiken. Tröjan vi köpte var grå upptäckte vi på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...