Degklumpar

Nu är det höst och vad passar då bättre än ett semlebak. Ända sedan i somras har jag haft en påse speltflingor i skåpet (tack Borgåborna!). Den ropar till mig nu och då och vill bli använd.
 
Sagt och gjort, jag blandade
1 paket jäst
5 dl ljummet vatten
några nypor salt
en rejäl kläm på honungsburken
50 gram margarin
ett par deciliter speltflingor
ett par deciliter grahamsmjöl (heter det grahamSmjöl eller grahammjöl? Spellchecken tycker att jag ska peta in ett 's' i ordet, men jag tycker det låter konstigt)
i min hushållsassistent och fyllde sedan på med vetemjöl tills degen var av lämplig konsistens.
Sedan fick degen jäsa tills den nästan kom över skålkanterna och då bakade jag ut semlor som fick jäsa en gång till medan ugnen värmdes till 225 grader. Efter ungefär 15 minuter i ugnen - voilà!
Här har jag dessutom piffat upp semlorna med lite havreflingor på ytan. Det är detaljerna som gör det...
Och så lite smör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...