Kunden har alltid rätt

Man kurvar in på K-Supermarkets parkering en fredageftermiddag efter fyra och är trött efter arbetsveckan och lite hungrig och längtar hem till soffan och ett glas vin och parkeringen är förstås full av bilar och man har oturen att köra pojkarnas Skruttomobil som låter som om den hålls ihop endast av viljekraft och silvertejp och känns som om den kommer att upplösas i sina minsta beståndsdelar vilken sekund som helst. Och parkeringsplatsen är full av människor som kommer sakta vaggande med sina shoppingkassar och hushållspapperssäckar med femtielva rullar i och en hundmatssäck på en kubikmeter och två ölportföljer och fyller hela körfältet och stoppar upp biltrafiken och hindrar den Ankommande Kunden (läs mig) och man knyter näven i skydd av instrumentbrädan och väntar tålmodigt på att de ska flytta sig åt sidan så att man får parkera.

Och så  rundar man butiken och undviker skickligt både farbrorn med glasögonputsmedel och tanten med grönsaksskalarna och en konsulent som bjuder på glass och måste gå tillbaka tre gånger för att hämta grynost och russin och grovt salt och väljer förstås fel kassakö där kunden före mig har glömt att väga sina citroner och dessutom lusläser kvittot och påstår att osten är fel prissatt. Och sedan går man ut på parkeringen med fyra shoppingkassar och handväska och vaggar sakta fram mot sin bil och sneddar över körfältet för att armarna håller på att brista under bördan och knyter mentalt knytnäven i fickan medan man tittar argt på bilisterna som stör den Avgående Kunden (läs mig) på väg med sin last till bilen.

Därefter rätten och packen eder sade Gustav Wasa. Det är väl märkligt att det alltid är jag som har rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...