Upp till bevis...

Nå just snyggt. Här sitter jag nu på pottkanten med en matutmaning på halsen. Just det, en utmaning som inte kan ignoreras.

Jag skriver ju gärna om matlagning och visar bilder på vad som bjuds Chez Karlzons. Jag har till och med gjort en egen kokbok som jag är riktigt stolt över. Men som så många av er antagligen har gissat så är det ju de lyckade anrättningarna som får komma på bild och som omnämns i bloggen och på FB. Inte sådant som misslyckats. Inte färdigmaten som jag smusslar med på vardagskvällar. Och inte resterna som serveras titt och tätt för att jag ska komma lätt undan med vardagsmatlagandet.

Och nu kommer den goda Tarja-täti och smäller in en 7-dagars matlagningsutmaning som kommer att blottlägga mitt matlagande i all sin fulhet. Varför kunde det inte vara till exempel en 7 söndagars utmaning istället?
Jag känner ångesten komma krypande och Damoklessvärdet vaja ovanför huvudet. Nu är det upp till bevis och jag vet redan att på onsdagen är kylskåpet tomt och jag blir sen från jobbet och hinner inte till butiken och så äter vi en massa konstiga smårester som vi hittar i olika plastlådor i kylskåpet och så på torsdag är det samma sak och jag ringer hem till Trean och säger att han ska gå och rota i frysen efter färdiga fiskpinnar och franskisar eller fryspizza och så har vi inga grönsaker utan äter ketchup och ättiksgurka till istället och så...

ANDAS DJUPT! Ta det lugnt!

Nu får vi ta det som det blir. Varken sämre eller bättre. Såhär är det väl i många andra hem i vardagsveckorna. Hoppas jag. Nu är det det bara att tuta och köra. Håll tummarna. I nästa söndag får ni se resultatet.

3 kommentarer:

  1. Så ska det låta! Visste väl det....

    SvaraRadera
  2. Menar du att du visste om den fruktansvärda hemligheten med fryspizza och fiskapinnar och rester? Eller att jag inte har några som helst hämningar att exponera mitt köksfusk? :)

    Det kommer inte att vara en vacker syn i nästa söndag, jag säger bara det!

    SvaraRadera
  3. Misstänker nog att det är lika i de flesta hem där man inte har hembiträde, kock, chaufför och butler.

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...