Färdig!

Håhå, vilken vecka! Matutmaningen som Tarja bollade över till mig i förra veckoslutet har varit i mina tankar dygnet runt. Veckan var iofs sällsynt välvald, jag hade inga resor eller särskilt mycket program inbokat utan kunde komma hem efter jobb de flesta dagarna. Så det fanns inga ursäkter utan det vara bara att köra igång.

Söndag                                                    
Skulle jag ha fått utmaningen tidigare skulle jag troligen ha försökt piffa upp söndagsmenyn några snäpp. Men nu blev det lövbiff med klyftpotatis. Snabblagat och gott. Tack och lov hade jag satsat på hemlagat kryddsmör i alla fall. Lövbiffarna och potatisen slank ner i rask takt och till och med salladsskålen tömdes och alla gick mätta från bordet.

Vi har sällan efterrätt eftersom de inte brukar har så bra åtgång. Om vi nångång har efterrätt så är det mera någon form av "efter-en-stund-rätt". I söndags hade vi en massa oäten frukt i skåpet så jag gjorde en stor skål fruktsallad, "tuttifrutti" kallad. Den åts slut längs med eftermiddagen och kvällen. Ett bra sätt att få lata barn att äta frukt. 
  

Måndag                                                  
På måndag åt vi en vardaglig korvsås med makaroner. Inga konstigheter, snabbt att laga men inte särskilt spännande förstås. Om ni väntar er spänning så kommer ni nog att bli besvikna ju mer veckan lider...

Tisdag                                                                                      
Bliven icke förskräckta. Tisdagens mat hittade jag i frysen. Findus färdiga laxfiléer med citron och potatisnoisetter till det. Ja, jag vet. Färdigmat är av ondo. Men faktiskt helt gott ibland. Enkelt att laga. Och det är faktiskt riktig fisk, jag vet, för jag hittade ett ben i min ena filé. 100% fritt från hästkött...

Onsdag                                                                                                   
På onsdagen var det Treans matlagningstur. Han brukar för det mesta laga maten själv, men eftersom han var sängliggande i en elak förkylning så hade jag förberett en gräddig broilergryta så att han bara behövde koka ris till. Tvåan skottade snö och skötte disken. Själv kom jag hem först efter sex och åt flingor och mjölk. Därför finns det ingen portionsbild av onsdagens mat. 
Till kvällsmat beställde Trean mannagrynsgröt (jo, dom äter både middag och kvällsmat. Hur tror ni annars de blir så långa?) och det bjuder man ju gärna på.
Torsdag                                                                                 
På torsdag brukar ofta energin vara på upphällningen och kylskåpet tomt. Lyckligtvis var detta en bra vecka och jag kom hem i normaltid för att bjuda på pripelsås med spaghetti.
Jag hade t om köpt Kinderägg till efterrätt.
Fredag                                                                                 
Fredagen brukar innebära hämtmat eller kanske varma smörgåsar eller bara lite mellanmål och sedan ostbricka. Men är man utmanad så är man. Så jag susade snabbt hem efter den tunga arbetsveckan och den stressiga fredagen och satte pizzadegen på jäsning. Öppnade lite konserver, gjorde min fusktomatsås, stekte maletkött och öppnade en öl. Aaaaah.
Alla var hemma och de 4 pizzorna hade strykande åtgång. Fast inte var de lika goda som Pappas Pizza, förstås...
Skinka och ananas, kött och champinjoner, skinka, kött och champinjoner eller tonfisk och räkor. Det fanns varianter att välja på.

Lördag                                                                                     
Utmaningsveckan närmar sig sitt slut och i morgon kan jag koppla av helt eftersom det då vankas 75-årslunch på restaurang GH. Men före det skulle vi förstås ha något att äta på lördag. För att inte bryta veckans mönster så höll jag det enkelt och bjöd på laxmedaljonger med potatismos. Inga konstigheter.

Jag köpte förresten nya flingskålar i veckan. Vackert rosa skålar som Tvåan påstod påminde om vispgröt. Påståendet måste naturligtvis kollas, så nu väntar också en stor skål vispgröt på köksbordet. Äts med mjölk och socker för knastrandets skull.



Det fanns två klara vinnare i den här veckans utmaning och det var Tvåan och Trean som har ätit som kungar alla dagar. Inga mikrorester eller hopsnickrade nödlösningar eller grötmiddagar denna vecka. Ingen gourmetmat heller som ni märker, utan vanlig mat, som går hem hos de flesta.
Tack för utmaningen!

Jag följer inte så många bloggar som brukar skriva så mycket om mat, men jag tänkte i alla fall skicka utmaningen vidare till Soffi och Eva, ifall ni läser detta.

http://sidensammet.wordpress.com/
http://pensar-are.blogspot.fi/

2 kommentarer:

  1. Oj, vad ni har ätit gott! Jag upplevede samma fenomen när ja fick utmaningen, tänkte bara på mat mest hela tiden....fast det gör jag nog annars också. Vi fortsätter i samma stil, va?

    SvaraRadera
  2. Tänka på mat - det är aldrig fel. Det fortsätter vi med. Det var faktiskt en riktigt intressant vecka!

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...