Måtta med allt

Sällan har man väl anledning att klaga på att myndigheter av olika slag gör för mycket och för nitiskt. Men hallå, behövs det faktiskt elva (11) stycken övergångsställetrafikmärken i en och samma korsning, frågar jag mig??! Jag tänker bara att man skulle ha kunnat använda några av överloppsskyltarna någon annanstans.

För några år sedan, i samband med den nya cykelvägen längs Bromarvvägen var det väl, förnyades Tenalas kanske största och mest trafikerade korsning, det så kallade Bromarvkorset där Sockenvägen korsar Bromarvvägen vid kyrkan. Hastighetsbegränsningen på Sockenvägen är 40 km/h. På Bromarvvägen där hastighetsbegränsningen är 60 km/h byggdes två refuger. Skyddsvägar målades i alla fyra vädersträck och märktes ut med trafikmärken. Hur antalet trafikmärken blev elva är också en gåta för mig - jag skulle tro att fyra skyddsvägar skulle behöva åtta eller tolv märken, men inte ett udda antal?

Missförstå mig inte, som förälder till barn som cyklar i denna korsning minst ett par gånger om dagen på väg till och från skolan är jag jätteglad över att man försökt göra korsningen så trafiksäker som möjligt. Men jag tror på allvar att man skulle klara sig med hälften av de trafikmärken som nu är uppsatta vid övergångsställena.
Där finns så många märken som naturligtvis är riktade åt olika håll, så det är omöjligt att fånga dem på bild samtidigt. Maximal trafiksäkerhet förstås. Lite överdrivet, tycker jag ändå.

Förutom märken för övergångsställen finns här för säkerhets skull också ett par varningstrianglar, blåvita refugemärken och pilar som visar hur man kör i refugen.

Och på denhär bilden finns också Tenalas roligaste skylt, pilen som visar till vänster mot Centrum/Keskusta. Den framkallar alltid munterhet bland ickebybor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...