Livet som medelålders - del 7

Det är inte lätt att bli med barn när man är medelålders.

Alla ni som nu satte kaffet i vrångstrupen eller drabbades av en mild hjärtattack kan ta det lugnt. Jag är förvisso inte havande och har inte för avsikt att bli det heller, inte i detta liv.
Jag har bara varit med barn tillfälligt dethär veckoslutet då Chateau Karlzon haft besök av två energiknippen, 9-årige J. och hans bror I. som är 6. Och eftersom jag har ambitionen att hellre erbjuda övernattande barn ett allaktivitetshus än en barnparkering ligger jag nu som en urlakad trasa på soffan och tar igen mej efter ett synnerligen intenstivt veckoslut. Utan benägen assistens av yngste sonen skulle jag nog inte ha rott projektet i hamn med hedern i behåll. Han tycks vara bättre rustad att sysselsätta småpojkar än sin mamma, som ändå har erfarenhet av tre.

Som vi har sysslat och grejat och hållit på!!! Vi har spelat JuniorMonopol och Nintendo och datorspel och sett på femtielva ritade filmer. Vi har handlat i K-supermarket och lekt i Lejonparken och hälsat på hos Calle. Vi har besökt Naturum där vi öppnade triljoner luckor och lärde oss om fiskar och sälar. Vi har spelat fotis på sportplan och fäktats och hejat på deltagarna i Gennarbyloppet som löpte förbi vårt hus och så har vi ritat med gatukritor. I. stukade sin handled ganska illa på en fotboll, men har duktigt bitit ihop och hängt med i svängarna trots det tillfälliga handikappet. Och det var en bra räddning, sa Sonen som såg skottet. Vi har bakat bullar och ätit ugnskorv med potatismos och glass med priplor och bara lite godis. Det här och en del till har vi hållit på med, från tidig lördag morgon till söndag kväll.
Och ändå har vi inte hunnit med allt. Resten av det roliga sparar vi till nästa gång. Legobyggandet, lekparken i Tenala, målandet med vattenfärger, pusslandet och sagoläsandet (det som ändå är min bravur) fick vänta.

Det är roligt att vara med barn då man är medelålders. Men jobbigt.




1 kommentar:

  1. Härligt! Blir lite förskräckt med tanken av en -1 åring på besök...har sjukt överallt i kroppen av lådkånkande i dag.

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...